
Veertig jaar poppodium Effenaar, een onderwerp dat veel onderzoek vergt. Drie jaar geleden zou een stadverslaggever van het Eindhovens Dagblad een rondje maken langs de grote namen van de Eindhovense muziekindustrie. Om vervolgens de idyllische verhalen te verwerken in een interview voor de krant. Anno 2011 zijn er andere mogelijkheden. Voor het project Nero ben ik momenteel bezig met het jubileum van het Eindhovense poptempel. De uitwerking is niet op het gebruikelijke papier, maar via het internet. Op een creatieve en innovatieve manier hebben we een digitale tour door het gebouw gemaakt, met daarin veel foto’s en anekdotes. Een kruisbestuiving tussen nieuwe en oude media.
Maar wat verschaft deze vorm van journalistiek ons? De view biedt naast de plekken waar de bezoekers kunnen komen, ook een kijkje achter de schermen: het podium, backstage, de artiestenlounge et cetera. Bovendien is er een 3D-model gebouwd waarin elke etage afzonderlijk kan worden bekeken.
Hoewel het idee simpel lijkt, komt er toch meer bij kijken dan alleen maar stukjes schrijven zoals we dat al drie jaar lang doen aan de Fontys Hogeschool voor Journalistiek. Toch is het een ontzettend leuke en interessante klus, die begon op 1 december. Al snel kwamen mijn collega en ik op het idee dat we een 360°-view van het gebouw wilden maken. Vervolgens doemden andere vragen op over mogelijke interviewkandidaten, want in veertig jaar tijd hebben genoeg mensen de Eindhovense Rock City veroverd. Namen als Peter van Elderen, Koos Cornelissen, Denvis, Marijke Appelboom passeren de revue. Ook personen die minder vaak in de spotlights staan, komen aan bod. Wie zorgt ervoor dat tijdens de optredens de droge kelen worden gesmeerd? Juist, de barvrouwen en barmannen. Allemaal vertellen zij over hun relatie met de Effenaar.
De een is enthousiaster over het podium dan de ander. Wat vooral opvalt, is dat de oude garde heimwee heeft naar het voormalige gebouw. “De sfeer, de sfeer is weg”, vertelde Kees Cornelissen. Ook Peter van Elderen deelt deze mening: “Het is mijn Effenaar niet meer.”
Als jongeling tussen deze rockers is het bij tijden lastig om deze nostalgische herinneringen te weerstaan. Om de objectiviteit te behouden, is het dus van belang dat ook de goede punten van de nieuwe Effenaar worden belicht en daar is de huidige generatie voor.
Elk verhaal is op video vastgelegd, gemonteerd en vervolgens ‘geplakt’ in de digitale tour. Wanneer men klikt op een foto van Peter van Elderen bijvoorbeeld, verschijnt er een pop-up met de video. Overigens is de rondleiding niet met een camera gefilmd, maar zij bestaat uit honderden foto’s die één voor één aan elkaar geplakt zijn.
Dit project is een voorbeeld hoe de culturele sector kan inspelen op de huidige journalistieke en technische ontwikkelingen. Nieuwe trends worden over het algemeen gemarginaliseerd, maar het is juist van belang dat deze serieus genomen worden. De culturele sector kan namelijk profiteren van de technische mogelijkheden die momenteel bestaan en hij wordt hier alleen maar beter van. De sector wordt moderner, zonder zijn charme te verliezen.
Cultuur en social/nieuwe media. Het kan.
bron foto: www.effenaar.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten